«Terug naar teksten

Geschreven voor: Serie ‘Buiten de bank’ in personeelsblad Postbank

‘De vrijdag is voor mijn hoeden’

Download artikel als PDF

Sylvia Verhulst

Ze doet het pas een jaar, maar kan zich nu al niet meer voorstellen dat ze er ooit genoeg van zal krijgen. Romanie Noordegraaf, communicatiemanager sponsoring bij Postbank, maakt hoeden. 

De rest van haar huis is één en al orde en symmetrie, maar het zolderkamertje van Romanie (29) ademt een vrolijke bedrijvigheid. Een naaimachine, een strijkplank, een speldenkussen met enorme spelden, rollen stof en vilt. Er staan mallen met daarop hoeden-in-ontwikkeling, maar er hangen er ook die al af zijn: hoge hoeden, hoeden met zwierige randen, doorschijnende hoeden en een grappig mutshoedje.
Hoe komt een communicatiemanager erbij om hoeden te gaan maken? Romanie: “Ik had behoefte om naast mijn werk iets met mijn handen te doen. En al mijn hele leven heb ik iets met hoeden. Als klein meisje al. Een jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar een leerschool, maar een vakopleiding bestaat hier niet voor. Toen ben ik hoedenwinkels gaan bellen en zo ontdekte ik een hoedenmaakster die ook workshops geeft. Al de eerste keer dat ik het atelier binnenkwam voelde ik: oh, dit is leuk! Al die mooie stofjes en materialen!”
Opgetogen vertelt ze hoe het verder ging. Hoe ze na een paar workshops haar hoedenmaakster, die wel creatief maar niet zo zakelijk is, het volgende voorstel deed. “Als ik jou nu commerciële adviezen geef en help bij het maken van je hoeden, wil je mij dan in ruil daarvoor de kneepjes van het vak leren?” Nu loopt Romanie om de week een dag stage bij deze vrouw, met wie het helemaal klikt, zowel persoonlijk als creatief.

Ze heeft al een aantal hoeden verkocht, voornamelijk aan vrienden en familie. Over een hoed doet ze gemiddeld tien uur en ze vraagt er tussen de 150 en 200 euro voor. Zou ze dit vak niet fulltime willen doen? Romanie: “Nee, dit werk doe je toch in je eentje en dat zou ik niet vijf dagen willen doen. Bovendien vind ik het ook leuk om een maatschappelijke carrière te hebben. Dit is de perfecte combinatie.”
Maar hele gescheiden werelden zijn het niet. Laatst was ze voor haar werk bij een congres over consumententrends. Ze betrapte zich er toen op dat ze in een apart hoekje van haar blocnote even noteerde welke stoffen, kleuren en materialen het de komende tijd goed zullen doen. “Ik kreeg meteen inspiratie voor de zomercollectie.”